Annons:

Annonsera på Google

Man brukar säga att det kan gömma sig ett lik i andraplaceringen på Google, och nog ligger det viss sanning i att sökträffar som inte hamnar högt upp inte ses av de miljoner svenskar som varje dag söker på nätet. Speciellt när du använder mobilen, så har du inte tid och lust att leta igenom sökträff efter sökträff. Det gäller alltså att ranka högt i sökmotorerna för att någon över huvud taget ska klicka sig vidare in på sidan. Faktum är att sidor som inte är mobilvänliga straffas av Google.

Annonsera på Google

Kom igång med din annonsering

Så du har bestämt dig att du vill annonsera på Google.? Du vill skapa synlighet för ditt företags produkter eller tjänster. Då har du åtminstone satt riktningen och nu är det bara en fråga om vilken strategi du ska ha och vad det ska kosta.

En annonsering fungerar inte optimalt om du inte gjort en riktig analys först. Vad är det kunderna söker på för att komma till din sida? Vad har konkurrenterna för sökord? Allt detta kan du analysera i Google Ads sökordsplanerare, eller ett program som Ahrefs, samt Google Analytics. Det finns alltså flera verktyg som är till god hjälp för att du ska kunna få en bra bild av situationen.

Annonsering behöver inte kosta allt för mycket

Många tänker att klick kostar mycket pengar. Det beror helt och hållet på vad du annonserar om. Inne i Google Ads kan du enkelt se vad det kostar att buda på diverse sökord. Ju populärare ett sökord är, desto mer kostar det att annonsera på.

Det som kan få ner budpriset är om du har en riktigt bra landningssida med relevant innehåll som speglar din produkt eller tjänst. Anledningen är att Google vill göra kunden nöjd med bra innehåll. Satsa gärna på longtail sökord som är sökträffar som kommer av att kunderna söker på specifika problem. Om det speglar det som du kan erbjuda dem så är det troligtvis gynnsam trafik. När du blir mer ensam om den specifika frasen så blir den också billigare.

Tänk på hur du utformar varje annons

En annan sak – se till att använda dig av smarta avgränsningar så att det minskar felmarginalen för vilka sökord kunder finner sidan på. Om du använder för generella sökord så får du också trafik från kunder som heller inte kommer att konvertera.

Annonsens utformning är också väldigt viktig, se till att ha specifik information och även uppmaningar och fraser som inbjuder till ett klick.

Genom att hela tiden optimera och utforma dina annonser på ett bra sätt kan du skära ner på dina kostnader. Satsa helt enkelt på det som fungerar och skala ner på annonser som inte ger det du förväntade dig.

Tveka inte att ta hjälp av experter

Låter det fortfarande övermäktigt? Vi förstår att Google Ads är enkelt att komma igång med men samtidigt ett komplext verktyg som tar tid att sätta sig in i. En strategi går inte att applicera på allt. Annonsera på Google kan vara snårigt, men det finns experter som kan hjälpa dig.